Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با انتشار آلبوم موسیقی بی کلام «نوازش لحظه‌ها» نشستی خبری با عوامل تولید این اثر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست خبری انتشار آلبوم «نوازش لحظه‌ها»، روز گذشته پنج شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ برگزار شد. در این نشست سیداحمد میرمعصومی آهنگساز، به همراه دیگر عوامل در مورد چگونگی شکل گیری این اثر تا موفقیت آن در عرصه جهانی سخن گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دو جایزه جهانی برای آلبوم «نوازش لحظه‌ها»

در ابتدای این نشست خبری سیداحمد میرمعصومی صاحب اثر و آهنگساز گفت: آلبوم «نوازش لحظه‌ها» طی دو حضور رسمی در مسابقات جهانی، ابتدا در مسابقات بین‌المللی «گلوبال موزیک اواردز»(Global music awards) مدال نقره جهانی را در بخش «بهترین آهنگسازی» و «بهترین آلبوم» از آن خود کرد و بعد در جایزه بزرگ موسیقی «آکادمیا موزیک» به‌عنوان «بهترین آلبوم موسیقی» در بخش «اینسترومِنتال» و «اَمبیِنت» برگزیده شد.

 

خالق آلبوم «نوازش لحظه ها» افزود: در حال حاضر این آلبوم در یک رقابت جهانی دیگر به نام «یو کی اس دی» در کشور انگلستان هم با سه اثر شرکت کرده است که هر سه آهنگ به مرحله نیمه‌نهایی این مسابقه راه پیدا کرده‌اند. چارچوب این مسابقه که هنوز در حال برگزاری است به این صورت است که آثار راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی حائز رتبه و کسب مدال می‌شوند یعنی همین الان که هنوز مسابقات به پایان نرسیده کسب مدال ما مسجل شده است. این اتفاق خوب به لطف خداوند و همکاری همه دوستان رقم خورده است.

او‌ ادامه داد: آلبوم «نوازش لحظه‌ها» یک آلبوم «سینماتیک» است. در واقع یک آلبوم موسیقی اینسترومنتال (سازی) است. خاصیتی که این آلبوم دارد این است که یک هدایتگری تصویری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. یعنی بر اساس محتوایی که روایت می‌کند، مخاطب را با خودش همراه می‌کند. این آثار ذاتاً آثار «نَرِیتیو» یا روایتگری هستند. بدون این که شعر یا کلامی داشته باشند ولی مخاطب را به واسطه تصویرسازی موسیقایی با خود همراه می‌کنند. ژانر اصلی آلبوم سینماتیک است و شامل ۱۱ قطعه موسیقی است. یکی از قطعات آن به نام «یک رؤیای شیرین» در دو نسخه ارائه شده که یک نسخه آن ورژن گیتار آهنگ است.

وی در جواب یکی از خبرنگاران که پرسید شما در این شرایط که موسیقی بی کلام آنچنان که باید در کشور ما شایع نیست و احتمال بازگشت مالی اثر بسیار اندک است، پاسخ داد: به نظر من ریسک‌پذیری یک رکن اصلی در موفقیت است. امیدوارم برای من و همه هنرمندان کشورمان موفقیت حاصل شود. البته ریسکی که در حوزه هنر باشد یک نوع ریسک برد برد است. یعنی شما به هر ترتیب یک اثری را خلق خواهید کرد که آن اثر یک عمر می‌ماند. ما باید برای فرهنگ و هنر کشورمان تلاش کنیم. برای من باعث افتخار است که این آلبوم اسم ایران را در دنیا زنده نگه داشته است. به هر حال ما باید از موسیقی و هنرمان نهایت استفاده را داشته باشم تا بتوانیم آن فرهنگ غنی خودمان را به دنیا نشان بدهیم. به اعتقاد من موسیقی می‌تواند یک ابزار دیپلماسی باشد.

 

وزن منافع معنوی این اثر برایم بسیار ارزشمندتر از منافع مادی اش بود

او تأکید کرد: تولید این آلبوم از چهار سال و نیم پیش شروع شده و تلاش ما بر این بوده است که محصولی را منتشر کنیم تا درنهایت احساس کمال و آرامش برای ما رقم بخورد. من در این چهار سال با اثرم زندگی کردم. واقعاً نقش دوستان عزیزم و هنرمندانی که در این مجموعه همراهی کردند انکارناپذیر است. آن‌ها بی‌نهایت تأثیرگذار و بااحساس عمل کردند و جان و دلشان برای این اثر یکی است. من ریسک انتشار آلبوم را پذیرفتم ولی عملاً به این قضیه به‌حساب ریسک نگاه نکردم چون وزن منافع معنوی که دنبال می‌کردم بیشتر از منافع مادی آن بود. ضمن این که من منکر بحث منافع مادی حاصل از یک اثر نیستم و طبیعتاً انتظار حمایت هم دارم.

وی افزود: اگر در بخش معرفی از اثر هنری حمایت صورت نگیرد، طبیعتاً آن اثر نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید دیده شود. ما بیشتر دوست داشتیم آن علایق شخصی خودمان رقم بخورد تا علایق شخصی ما با آن قوت و فضیلت موسیقی گره بخورد و یک اثر فاخر شکل گیرد که یک عمر بماند. اگر این اثر دارد در یک روزگار پرتلاطم منتشر می‌شود، قطعاً همین روزگار باعث می‌شود که شنیدن این آلبوم برای عده‌ای باعث ایجاد آرامش شود. این مسئله برای ما ارزش بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. ضمن این که اثر هنری که ما نسبت به آن نگاه فاخر داشته باشیم، یک عمر خواهد ماند. انتظار منطقی از دولت داریم که درباره حقوق مولفین و مصنفین اقدامی جدی داشته باشد و حق کپی رایت برای هنرمند محفوظ باشد. ما قانون مولفین و مصنفین را هم داریم اما این قانون در حوزه موسیقی نیازمند بازنگری است. بازنگری در این قانون و اجرایِ قدرتمندش می‌تواند حقوقی را برای هنرمند ایجاد کند که همیشه برای هنرمند پابرجا می‌ماند.

این آهنگساز در پایان گفت: هنرمندان همیشه از بخش‌های مختلف انتظار حمایت دارند. حمایت کردن هم شکل‌های مختلفی دارد. ما اگر بخواهیم از نگاه حمایت دولتی به این قضیه نگاه کنیم، همه ما هنرمندان یک انتظار بسیار منطقی داریم که حق کپی رایت برای ما محفوظ باشد تا اگر هنرمندی چند سال از وقت خود را برای تولید یک اثر گذاشته است با خیال راحت بتواند اثر خودش را منتشر کند. این یکی از حمایت‌هایی است که من خودم به‌شخصه در حوزه ثبت اثر دارم. انتظار بعدی که داریم از حوزه‌های رسانه‌ای است. به اعتقاد من وقتی یک اثری در دایره افتخارات جهانی قرار می‌گیرد، نقش رسانه‌ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود. رسانه‌ها باید محصول و عوامل را معرفی کنند که به همین واسطه برای دوستان اشتیاق به وجود بیاید تا آثار بعدی خود را هم تولید کنند.

 

ما در موسیقی امکان داشتن هیچ تبلیغاتی در سطح شهر نداریم 

علی جعفری پویان نوازنده ویلن در مورد سهم حضور خود در این آلبوم گفت: حضور در این کار برایم فرصت جذابی بود. در این آلبوم در بخش‌هایی تکنوازی داشتم که از نظر فنی برایم جالب بود. ما یک بخش سولیستیک داشتیم که از لحاظ فنی تجربه بسیار جالبی بود. در یکی از قطعه‌ها مجبور شدیم نیم پرده اجرا را پایین بیاوریم تا به آن صدایی که مد نظر آهنگساز بود برسیم چون ما از آن ساز فقط همان سونوریته را می‌خواستیم. نوع آرایشی که صدای سازها در این آلبوم دارد برای من جدید است.

وی افزود: این تجربه هم برایم بسیار جذاب بود. ساختارشکنی جسورانه‌ای در میکس و مسترینگِ این آلبوم انجام شده است. اگر بخواهیم در مورد مسائل فنی سازهای زهی صحبت کنیم نیاز به یک جلسه نقد و بررسی داریم. این اثر می‌توانست با یک ارکستر اجرا شود اما به خاطر مسائل مالی واقعا امکان این کار نبود. ما در موسیقی امکان داشتن هیچ تبلیغاتی در سطح شهر نداریم. من و علی دریایی کار چندین نوازنده را انجام داده‌ایم تا هزینه‌ها کاهش یابد.

علیرضا دریایی نوازنده ویلن که بخش اعظم «استرینگ سکشن» یا «قسمت زهی» را در این آلبوم اجرا کرده در مورد ویژگی های این اثر از منظر سازهای زهی گفت: من در کارهای ضبطی فراوانی نواخته ام و در بسیاری از آنها با موتیف ها و جملات و نمودارهایی تکراری مواجه بوده ام اما در این کار من اینچنین احساسی نداشتم و از نوازندگی در آن لذت بردم. از همه مهم تر این است که نوازنده تا آخرین مرحله ضبط نمی تواند کُلیّت کار را بشنود و زمانیکه کار به مرحله پایانی رسید و این اثر را با میکس نهایی شنیدم بیشتر متوجه زیبایی هایش شدم.

وی با تاکید بر اهمیت بخش زهی در اینچنین آثاری افزود: از آنجاییکه هزینه نوازنده های مختلف و کلا هزینه های تولید یک آلبوم بسیار گزاف بوده و چون اینچنین آثاری معمولا با هزینه شخصی و بدون حمایت دولتی تولید می شوند دست آهنگساز و خالق اثر در استفاده از نوازندگان متعدد و مختلف بسیار بسته است ازینرو من برای اینکه بخش زهی با کیفیت تر و متنوع تر اجرا شود چندین ساز ویلن مختلف با خودم می آوردم و مثلا اگر قرار بود ۱۰ نوازنده مختلف یک بخش را اجرا کنند من این ده بخش را با سه یا چهار ساط مختلف می نواختم تا رنگ و زنگ و کیفیت و بافت صدای سازها به ما یک خروجی زهی بسیار طبیعی و مخملین و باکیفیت بدهد چراکه اگر بخواهیم برای این کار از چند نوازنده استفاده کنیم هزینه ها سر به فلک می کشد. ازینرو این شیوه بهترین روش برای ضبط بخش ویلن ها محسوب می شود.

فائزه کامیاب هنرمند بخش آواها ‌در ادامه این نشست گفت: این آلبوم واقعاً نام درستی دارد. به‌راستی که نوازش لحظه‌هاست. آلبومی که در آن هیچ ساز یا خواننده‌ای محوریت اصلی نیست و این موسیقی است که حرف اول و آخر را می‌زند. هر قطعه در این آلبوم با نامش ارتباط مستقیمی دارد. جریان خواننده محوری، آسیب‌های بسیاری به جریان موسیقی زده است. خوانندگان معمولاً دوست دارند زیاد بخوانند، اما در این آلبوم اتفاق‌های خاصی رخ داده است.

 

آهنگساز «احمد میرمعصومی»،  ویولنسل «کریم قربانی»، فلوت و فلوت ریکوردر «ناصر رحیمی»، گیتار «فیروز ویسانلو»، گیتار بیس «بابک ریاحی پور»، ویولن «علی جعفری پویان»،  ویولن و ویولا «علیرضا دریایی»، بوزوکی «بهنام حکیم»، گیتار الکتریک «مهدی بیک وردی»، دیزا، کنا «امیرحسین کیانپور»، پیانو و سازهای الکترونیک «احمد میرمعصومی»،  ابوا «آرین قیطاسی»،  آوا «روشنک کی منش» و «فایضه کامیاب»، ضبط موسیقی «استودیو موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین»، میکس و مسترینگ «احمد میرمعصومی»، عکس «معین هاشمی نسب»، گرافیست و طراح جلد «عرفانه صمصام شریعت» عوامل خلق آلبوم «نوازش لحظه ها» را تشکیل می دهند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: موسیقی تصویرسازی جایزه نشست خبری آلبوم مدال نقره جهانی گلوبال موزیک نشست یک اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۶۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 

ایسنا/بوشهر نماینده ولی فقیه وامام جمعه بوشهرگفت: معماری و شهرسازی و بازآفرینی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است و نشان از درجه دانش مدیران و مردم آن منطقه دارد.

 آیت الله صفایی بوشهری امروز در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: می توان هر منطقه و درجه تمدن آن را با معماری و شهرسازی او محاسبه کرد. بدین خاطر است که هر منطقه و هر جغرافیا اولین پدیده ای که از آن به چشم می آید معماری آن است. هوشمندی در ارتباطات بلوکی فی ما بین معماری در عرصه های آن جغرافیا و تناسب معماری با ویژگی جغرافیایی و ژئوپولوتیک آن و عرصه های مختلف رنگ و مواد اولیه و ارتفاع و مهندسی و معماری آن در تناسب با زیست بوم است.

منتخب مردم تهران در مجلس  ششم خبرگان رهبری بیان داشت: اگر در کرانه ساختار معماری و مهندسی سازه همانند زیست بوم کویر باشد این نشان از عدم هوشمندی و کیاست طراحی و معماری در یک جغرافیاست. اگر مواد اولیه که در کویر استفاده می شود، در منطقه کرانه استفاده گردد، نشان از عدم توانمندی در عرصه مهندسی است. در هر زیست بوم معماری و شهرسازی و بازآفرینی سازه زیستی نشان از درجه دانش و هوشمندی و توان مهندسی و تشخیص قوی در عرصه جامع شناسی و روان شناسی آن جامعه دارد.

وی با اشاره به عرصه زیست بوم حیات سازه و ارتباط آن با ساکنین گفت: در منطقه کوهستانی و کویر تمام فرکانس ها و اضلاع حیات به شکل فرکانس عمودی است. بدین جهت است که منطقه کویر از مثلث، مستطیل و مربع در اشکال هندسی بسیار استفاده می شود و حتی در عرصه فرهنگ آیین های مذهبی روش عزاداری آنها هم به همین شکل است و این مساله در سازه دیوار و ساختمان هم کاملا مراعات می شود.
آیت الله صفایی بوشهری بیان داشت: در منطقه کرانه درست بالعکس است. هندسه ای که از آن استفاده می شود نیم دایره و انحنا و اشکالی است که کاملا با فضای محیط همگن باشد و بخاطر شرایط جوی پنجره ها و درب ها بسیار است. اگر این مهندسی سازه تغییر کند، با روح و روان جامعه و محیط سازش نخواهد داشت. در عرصه کرانه مثل کرانه جنوب ایران که همیشه با حملات بیگانگان مواجه بوده و بارها شاهد هجمه های بیگانگان بوده است، بالطبع سازه ای که ساخته می شود غیر از مراعات ابعاد خاص زیستی، باید عرصه پدافند غیرعامل را هم مراعات کند.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان داشت: در کرانه باید رنگ بنا با دریا متفاوت باشد وگرنه دریایی که در کنار هست در متن زندگی قرار می گیرد و یکسان سازی محیط می شود و تناسب رنگی وجود نخواهد داشت به همین خاطر برای اینکه تفاوت باشد تفاوت رنگ وجود دارد و بهترین رنگ به خاطر جذب سرما در فصول گرم رنگ سفید است لذا تمام بناهای شهر بوشهر رنگ سفید دارد و بخاطر تضاد رنگ، پنجره ها رنگ قهوه ای دارند.
امام جمعه بوشهر با بیان اینکه شعار معماری و سازه های بوشهر «سلام» است گفت: اولین چیزی که انسان با ورود به بافت بوشهر متوجه می شود سلام سازه به شخص است. به همین جهت درصد بیماری های روحی در تاریخ استان بوشهر فوق العاده کم و درجه امید بالا است و به همین جهت است که معماری شهری و بازآفرینی آن یک فن آوری جامع و یک دانش وسیع و هوشمندی فوق العاده در آفرینش تمدن و آسایش مردمی نیاز دارد. این کار کوچکی نیست که بخواهیم بنایی که دارای فرسودگی است را با نگاه مدرنیته بازآفرینی کنیم.
آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه معماری و شهرسازی در هر جغرافیا نشانه تمدن و درجه دانش آن جغرافیا است، تصریح کرد: یکی از مواد استفاده در سازه های قدیمی بوشهر چوب است. در حالت عادی چوب در کنار ساحل با رطوبت بالا و بارش در زمستان این چوب را دچار آفت و خوردگی از درون می کند اما بناهای بوشهر اینطور نیست علت آن این است که چوب ها از داخل دریا اخذ شده است. این چوب ها با مواد رنگ ضد آفت رنگ شده اند.
وی با بیان اینکه معماری نشان از هنر یک منطقه است، گفت: هنر زیباترین ارائه داشته و داده انسانی است. هنر معماری و معماری هنرمندانه سازه ایجاد فضای مناسب برای انسان می کند و عرصه سلامت و پزشکی معماری یکی از نکات بزرگ است. در محاسبات عرصه سلامت بسیاری از بیماری های خاص به جهت معماری غیر استاندارد زیست بوم هر منطقه است.

آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: معماری و بازآفرینی و شهرسازی نشان از توانمندی صنعت است و ایجاد امنیت می کند و باید منجر به ارتباط قوی اجتماعی شود در حالیکه معماری امروزی ایجاد ارتباط و سلام نمی کند بلکه ایجاد تفرق می کند. در عرصه معماری و شهرسازی و بازآفرینی باید یک نگاه جامع از حیث تمدن آفرینی باشد چه در خود سازه زیستی شخصی و چه در محله ای که انسان زندگی می کند.
وی با بیان اینکه امروز متاسفانه مشاهده می شود که شهرک هایی که ساخته می شود جامع نیست، گفت: باید به سمت مسجد محوری، دانش محوری، سلامت و امنیت و فرهنگ محوری حرکت کنیم و اگر این کار را نکنیم این زنجیره معماری از هم گسسته خواهد شد.
امام جمعه بوشهر با اشاره به نظام مهندسی تاسیسات گفت: مقدار زیادی از هزینه کرد زندگی مردم و مدیریت عمران، هزینه ترمیم و تعمیر و بازآفرینی پیش از موعد تاسیسات می شود. نظام تاسیسات باید در آن یک تحول فوق العاده باشد، چراکه بسیاری از خرج مردم و مسئولان خرج تعمیر و مرمیم و تجدید تاسیسات می شود.
وی با اشاره به پیشینه و تاریخ شهر بوشهر ابراز داشت: تاریخ شهر بوشهر چند هزار سال قبل از میلاد است؛ این استان پایتخت مقاومت و مبارزات ضد استعماری است. چهار بار انگلیس به این منطقه حمله کردند و هر چهار بار علمای این استان حکم به دفاع دادند و بزرگانی همچون رئیسعلی دلواری و باقرخان تنگستانی حرکت مردمی ایجاد کردند و انگلیس را شکست دادند و اکنون از انگلیسی ها در بوشهر فقط گورستان آنها باقی مانده است.
آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: چند برهه تاریخی کشورهای اروپایی به دنبال تصرف گلوگاه های اقتصادی استان و تسلط بر اقتصاد و گمرک بودند اما باز علمای بزرگ نظیر مجتهد اهرمی و مردم نگذاشتند که اقتصاد اینجا به دست بیگانگان بیفتد. در دفاع مقدس خارگ به اندازه روزهای دفاع مقدس بمباران شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است
  • معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 
  • جایزه ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای معرفی سه «هکر ایرانی»
  • هنرمند ایرانی جایزه طراحی زاکا در توکیو را به خود اختصاص داد
  • رقابت دو بازی ایرانی برای کسب جایزه فستیوال ۲۰۲۴ بازی سال منا
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند